Mies ja kone kaikilla Novatronin koneohjauksen herkuilla
31 elokuun, 2019
Tässä on Harri, tyytyväinen Novatronin asiakas jo 14 vuoden ajan. Harri omistaa maanrakennusyritys Maarakennus Heinilä Oy:n ja työskentelee parhaillaan Destian työmaalla kantatie 46:lla välillä Kouvola – Heinola. 18kilometrin pituisella hankkeella vedetään kirjaimellisesti mutkia suoremmaksi rakentamalla uutta tietä sekä parantamalla nykyisiä. Lisäksi kaistoja levennetään, jotta Venäjälle päin menevä raskasliikenne pystyisi hyödyntämään tietä kuormien liikuttamisessa.
Heinilän Harri on ollut Novatronin tyytyväinen asiakas jo vuodesta 2006.
Maarakennus Heinilä Oy
Kävimme morjestamassa Harria Heinolan päässä, jossa hän oli parhaillaan tekemässä ojaluiskaa. Normaalisti Novatronilla varustellut työkoneet ovat helppo tunnistaa työmailla värillisistä satelliittitolpista, sekä hytistä näkyvästä keltaisesta koneohjausjärjestelmän näytöstä. Tällä kertaa ainoa tapa tunnistaa kone, oli Maarakennus Heinilän -nimen näkyminen sen kyljestä. Harrin Komatsu P210:n Maaliskuussa 2019 asennetun uuden järjestelmän satelliittiantennit on asennettu koneen turva-aitoihin, ja tuttu keltainen näyttö on juuri päivitetty Novatronin uuteen harmaaseen versioon, joka julkistettiin toukokuun alussa 2019.
Harri ja Komatsu työnteossa KT46:lla Heinolan lähellä.
Koneohjausta Easy Digistä lähtien
Harri muistelee naureskellen historiaa Novatronin kanssa. Ensimmäisen kerran hän kuuli Novatronista kaveriltaan, jolla oli Easy Dig -koneohjausjärjestelmä kaivinkoneessaan. Vuosi oli silloin 2006. ”Kaverini kertoi minulle, että sillä voi mitata korkoa ja että laite on tosi hyvä”, Harri muistelee. ”Oli outoa kuulla siihen aikaan, että on olemassa laite, jolla voi korkoa mitata miksi päätin myös itse hankkia samanlaisen laitteen”, hän jatkaa. Easy Digin tuella hän teki töitä kymmenen vuotta, kunnes kaivinkoneensa vaihdon yhteydessä päätti vaihtaa tuoreempaan järjestelmäversioon. ”Hankkiessani uutta konetta vuonna 2016 minulle ei tullut mieleenikään ottaa toisen valmistajan koneohjausta, sillä luottamus teihin oli kymmen vuoden aikana kasvanut niin kovaksi”. Harri kertoo. Uuteen Volvoonsa hän otti Novatronin Xsite® PRO 2D -järjestelmän 3D -valmiudella, ja siirtyi tekemään töitä Helsinki-Vantaan lentokentän laajennukselle. Siellä hän sai ensi kosketuksensa myös itse 3D-puoleen, jota pääsi testaamaan Destian omilla satellittipaikantimilla. Lopulta n. vuoden jälkeen hän investoi omiin paikantamiinsa ja näin 2D -järjestelmä päivittyi pysyvästi 3D -järjestelmäksi. ”Satelliittipaikantimien hankinta oli kannattava päätös, järjestelmästä saa nyt ihan eri lailla kaiken irti”. Hän kiteyttää.
”Novatronilla on kiva tehdä hommia”.
KT46:lla käydessä Harrin kone on vaihtunut Volvosta Komatsu PC 210:seen ja koneohjausjärjestelmä on päivitetty kokonaan komponenteista lähtien. Koneeseen on asennettu Novatronin uusi harmaa näyttö, G2-anturit, jotka julkaistiin vuonna 2018, satelliittivastaanotin sekä hallintakahvaintegraatio. ”Uusi näyttö on paljon kirkkaampi, se ei heijasta, anturit ovat nopeita ja satelliittivastaanottimen päivityksen myötä paikannus toimii jopa katvealueilla” Hän kertoo. KT46:lla Harri tekee ojaluiskia, tienpohjia, kiertoteitä, laskuojia ja tienlevennyksiä. Paljon työskennellään myös metsän reunassa, mikä ei paikannuksen kannalta ole välttämättä ihanteellinen paikka olla. Kiitos uuden Xsite® paikannusvastaanottimen, satelliittien määrä KT46:lla on ollut parhaimpana päivänä jopa 28, kun aiemmin Harrin mukaan satelliitteja oli saatavilla taivaalla maksimissaan 20. Novatronin syksyllä 2018 julkistama hallintakahva -intergraatio saa myös Harrilta kiitosta: ”Tällä työmaalla otan toteumapisteitä 10-20metrin välein, jotka pystyn nyt ottamaan nyt yhdellä kahvan painalluksella”.
14 vuoden historian aikana järjestelmän komponentteja ei ole tarvinnut vaihtaa kuin yhden anturin verran. Edes kaapeleita ei ole katkennut. ”Olen ollut tosi tyytyväinen kaikkeen etätuesta ja myynnistä lähtien. Aina saa jonkun kiinni, jos on ollut kysyttävää”. ”Novatronilla on kiva tehdä hommia”-Harri kertoo hymyillen.
Tuoreeseen koneeseensa Harri on päivittänyt kaikki Novatronin koneohjauksen herkut
mukaan lukien harmaan näytön ja hallintakahva -integraation.