Xsite® PRO 3D -koneohjausjärjestelmät varmistamassa ratakatkon onnistumisen
27 marraskuun, 2020
Juhannus on meille suomalaisille aina tauon paikka. Asiakkaamme Ralf Ajalin Oy henkilökunnalle tämä juhannus oli erilainen, kun he aloittivat juhannuksen aaton aattona Jorvaksen aseman parannustyöt Kirkkonummella. Aloituksen myötä Jorvaksen aseman edustan rataliikenne katkaisiin juhannukseksi, jotta parannushankkeeseen kuuluvat aseman ohikulkevien raiteiden rakennekerrosten uusiminen saatiin suoritettua turvallisesti.
Hankkeen kuvaus
Jorvaksen asema sijaitsee Kirkkonummen kunnassa palvellen Helsinkiin päin suuntautuvaa työmatkaliikennettä. Jorvaksen aseman parantamisessa tavoitteena on parantaa junamatkustajien, ja paikallisliikenteen turvallisuutta sekä kehittää sen toiminnallisuutta. Tällä hetkellä Jorvaksen asema on käyttäjäyställisyydeltään haasteellinen: laiturit ovat matalia, soraisia sekä laiturilta toiselle pääseminen vaatii radan ylittämisen laituripolkua hyödyntämällä. Tämä aiheuttaa vaaratilanteita, jonka takia aseman parannustyöt ovat välttämättömiä. Väyläviraston ja Kirkkonummen kunnan tilaamassa hankkeessa rakennetaan uusi asema laitureineen, sekä tehdään kevyelle liikenteelle alikulkukäytävä. Hankkeen pääurakoitsija vastaa myös alueen infran uusimisesta ja ratarakentamisesta. Infran uusimiseen liittyy katu-ja pysäköintijärjestelyt sekä kevyen liikenteen ratkaisut. Hankkeen kokonaisaika on 18 kuukautta.
Hankkeen pääurakoitsijana toimii Ralf Ajalin Oy. Ralf Ajalin Oy on vuonna 1977 perustettu 3.sukupolven perheyritys, joka on erikoistunut taitorakentamiseen, sekä haastaviin kohteisiin kuten betoni, -ja siltarakenteet sekä ratatyömaat. Heidän suurin asiakkaansa on Väylävirasto. Yrityksen kalustoonsa kuuluu yli 40 maanrakennuskonetta sisältäen kaivinkoneet, dumpperit, sekä kuorma-autot. Novatronin asiakkaana he ovat olleet vuodesta 2013, jolloin he hankkivat ensimmäisen koneohjausjärjestelmän. Tuoreinta, heidän 9.järjestelmäänsä oltiin asentamassa tätä tekstiä kirjoittaessa.
Jorvaksen asema-alueella kävi kuhina juhannuksena 2020.
Työskentely aikaa vastaan
Jorvaksen aseman parannushanke käynnistyi juhannusaattona, perjantaina 19.6 ratakatkolla. Haasteelliseksi urakan teki rakennettava ympäristö; aseman rata-alue on osa vilkasta Turku-Helsinki rataväylää. Jottei matkustajaliikenne häiriinny, ja aseman käyttäjäturvallisuus on taattu, oli urakoitsijalla pysyttävä ratakatkon aikana aikataulussa, eikä turhia seisokkeja saanut syntyä. Ratakatkolle asetetiin 30 tunnin määräaika perustuen junaliikenteen aikatauluihin, sekä liikennesuunnitteluun. Toisen raiteen katko alkoi perjantaina klo 20. ja molempia raiteita koskevat työt alkoivat kello 02 lauantaiaamuyöllä. Radan luovutus takaisin liikenteeseen tapahtui sunnuntaiaamuna 21.6 klo 8. Annetussa ajassa urakoitsijan tehtävänä oli uusia 500 metriä radan päällys- ja ratarakennetta, siirtää 700 metriä kiskoa uuteen sijaintiin, sekä rakentaa väliaikainen laituripolku radan varteen. Päällys- ja ratarakenteiden uusimiseen kuului neljä eri rakennekerrosta: eristyskerros, routaeriste, välikerros sekä tukikerros.
Xsite® PRO -koneohjausjärjestelmät tärkeässä asemassa ratakatkon aikana
Ratakatkon urakka toteutettiin täysin mallipohjaisella toimintatavalla ja Ralf Ajalin Oy:n tietomallikoordinaattori Mikko Tarkelle oli päivän selvä asia hyödyntää urakassa Xsite® PRO-koneohjausjärjestelmiä. Mikko on toiminut kartoittajana 12 vuotta, ja Ralf Ajalinilla hänen vastuullaan on koordinaattoriroolinsa lisäksi myös koneohjausjärjestelmien hallinta, sekä koneohjausmallien teko. Lisäksi hänelle on kertynyt käyttötunteja kaivinkoneen puikoissa yli 3000.
Katkon aikana neljässä koneella toimi jatkuvalla käytöllä Xsite® -koneohjausjärjestelmät, ja niiden avulla tehtiin kaikki maanrakentamisen vaiheet: maaleikkaukset, eristekerrokset, hiekkakerrokset, ratasepelin levityksen sekä toteumamittaukset. Ratakatkon suunnitelmat tulivat LandXML-muodossa suunnittelijalta Mikolle, jotka hän tarkisti ja siirsi pilvipalvelun kautta kaivinkoneiden hytteihin. ”Kun juoksemme kelloa vastaan, on mallipohjaisella työmaalla tärkeää tiedon mutkaton liikkuminen konekuljettajan näytölle ja sieltä takaisin”. Mikko kertoo.
Tärkeimmäksi työtä edistäväksi tekijäksi nousikin Xsite® PRO järjestelmien avoimuus: ”Xsite® PRO on ainoa koneohjausjärjestelmä, joka ei tarvitse omaa erillistä palvelua tiedon liikuttamiseksi. Tietoa ei tarvitse välissä muuttaa eri formaattiin, koska koneohjausjärjestelmät tukevat kaikkia tiedonsiirtoformaatteja”. Mikko kertoo.
Tärkeimmäksi työtä edistäväksi tekijäksi nousikin Xsite® PRO järjestelmien avoimuus: ”Xsite® PRO on ainoa koneohjausjärjestelmä, joka ei tarvitse omaa erillistä palvelua tiedon liikuttamiseksi. Tietoa ei tarvitse välissä muuttaa eri formaattiin, koska koneohjausjärjestelmät tukevat kaikkia tiedonsiirtoformaatteja”. Mikko kertoo. Ratakatkolla hän pystyi luottamaan siihen, että koneiden kuljettajat tekevät järjestelmien avulla varmaa jälkeä koneohjausmallien mukaisesti. Toteumamittauksia tehtäessä kaivinkonekuljettaja tallensi työstettävän pinnan toteumamitan koneohjausjärjestelmään, josta tieto liikkui langattomasti suoraan pilvipalveluun työnjohdon tarkistettavaksi.
Mikko kiittelee myös järjestelmien käytettävyyttä. Kenen tahansa kaivinkonekuljettajan on mahdollista hypätä koneen hyttiin, laittaa järjestelmä päälle ja alkaa töihin. Järjestelmän avulla jokainen koneenkuljettaja tietää työjärjestyksen, ja mikäli urakassa tulee koneohjausmalleihin suunnitelmapäivityksiä, järjestelmä olisi antanut siitä koneenkuljettajalle automaattisesti ilmoituksen ilman keskeytyksiä.
”Enää en käyttäisi muuta”
Juhannuksen ratakatko saatiin suoritettua hienosti aikataulussa, ja junaliikenne pääsi jatkumaan sunnuntaiaamuna klo 8 juuri juhannuksen paluuliikennettä varten. ”Ratakatko onnistui erittäin hyvin, kaikki suunnitellut työt saatiin tehtyä ja teidän järjestelmänne toimivat moitteettomasti”. Mikko kiittelee. Työhistoriansa aikana Mikolle on kertynyt myös kokemusta monien valmistajien koneohjausjärjestelmistä ja kokee Xsite® koneohjausjärjestelmien olevan heidän työmaillensa kaikkein paras. ”Järjestelmän yksinkertaisuus on suurin vaikuttava tekijä, ja jopa vähemmän järjestelmiä käyttäneelle maanrakennuskoneen kuljettajalle järjestelmä on helppo käyttää” Mikko kuvailee. Yksinkertaiseksi järjestelmän tekee sen käyttöliittymä: ”Viemme aineiston pilvipalvelun kautta järjestelmään ja kaikki tarvittava tieto näkyy helposti valittavana mallina koneohjausjärjestelmän näytön ruudulla”. Enää en käyttäisi muuta”. Mikko kiteyttää.
Kiinnostuitko 3D -koneohjauksesta ja miten se tehostaisi omaa työtäsi? Tutustu tuotteeseen tästä