Blogi: SSV-Maarakennus ja VR Track luottavat Novatroniin
28 lokakuun, 2016
Pohjois-Pohjanmaalainen SSV-Maarakennus sai hiljattain valmiiksi viimeiset metrit VR Trackin ratatyömaalla, Utajärvellä, lähellä Oulua. Projekti Vaala-Muhos PRU3 piti sisällään radan perusparannusta, eli radan pöllit, kiskot sekä rataa tukeva 55cm sepelikerros uusittiin. Lepäilemään ei projektissa ehditty. Jotta junaliikenne pääsi kulkemaan, töille oli varattu vuorokaudesta 10 tunnin aikaikkuna ”Vauhti tässä hommassa oli melko kova. Valmista piti tulla 3-4 tunnin aikana noin 750 metriä ja pääurakoitsijan vaatima tarkkuus oli 2-3cm”, kertoo toinen SSV-Maarakennuksen perustajista, toimitusjohtaja, Hannu Saukko.
Työtä nopeuttivat yrityksen itse kehittämä ja patentoitu lana-työkalu sekä Novatronin 3D-koneohjausjärjestelmät. Tarkkuustoleranssien suhteen Hannu oli luottavaisin mielin. ”Uskomattoman tarkaksi tuo järjestelmä on saatu. Toleranssit pysyivät vaadituissa rajoissa, vaikka jälkeä tehtiin koneen pysähtymättä.”
”Vauhti tässä hommassa oli melko kova. Valmista piti tulla 3-4 tunnin aikana noin 750 metriä ja pääurakoitsijan vaatima tarkkuus oli 2-3cm.”
TUKI RATKAISEE
Hannulla on aiempaa kokemusta myös muiden valmistajien, kuin Novatronin koneohjausjärjestelmistä. Hankinnan tullessa ajankohtaiseksi järjestelmän valinta ei kuitenkaan ollut vaikea. ”Novatronin järjestelmät ovat meilläpäin (Pohjois-Pohjanmaalla) vähän harvemmassa, mutta itse luotan Novatroniin täysin.”
”Etätuen avulla saa kuitenkin aina vastauksen kysymyksiin, tai opastusta, jos laitteen käytössä on jotain ongelmaa.”
Eri vaihtoehtoja vertailtaessa yksi ominaisuus nousi Hannulla ylitse muiden. ”Etätuki oli yksi ratkaiseva kriteeri. Kuten moni muukaan konekuski, itse en ole ikinä ollut kiinnostunut tietokoneista tai muusta sellaisesta tekniikasta, joten lähtötaso koneohjaukseen ei ollut ehkä paras mahdollinen”, Hannu naurahtaa. ”Etätuen avulla saa kuitenkin aina vastauksen kysymyksiin, tai opastusta, jos laitteen käytössä on jotain ongelmaa.”
TEHOKKUUTTA JA TARKKUUTTA KONEOHJAUKSELLA
Pohjois-Suomen mittapuolen aluevastaava, Janne Mikkonen VR Trackilta kertoo, että koneohjausjärjestelmän käyttö projektissa nosti työn tarkkuutta ja tehokkuutta huomattavasti. ”Viimeisenä ajava kaivinkone keräsi tarkkeet suoraan koneohjausjärjestelmällä. Kone keräsi radalta kolme tarkepistettä 20metrin välein.”
Vaikka kaivinkoneen järjestelmä täyttikin tiukat tarkkuustoleranssit, leikkauspohjaa ja koneohjausjärjestelmiä kontrolloitiin jatkuvasti takymetrillä ja GNSS-yksiköllä, joka sai korjaussignaalin samasta tukiasemasta, kuin kaivinkoneen koneohjausjärjestelmä. ”Koneohjausjärjestelmät tarkistettiin joka aamu ennen leikkauspohjalle menemistä ja tämän lisäksi järjestelmän tallentamia tarkkeita leikkauspinnasta kontrolloitiin n. 200 metrin välein. Näin voimme olla varmoja, että rata on kaikilta osin toleranssien mukainen”, Janne jatkaa.
Myös Jannella on kokemusta monen eri valmistajan koneohjausjärjestelmistä. Novatronin kanssa hän ei suurempiin ongelmiin ole törmännyt. ”Mahdolliset ongelmat ovat pääsääntöisesti olleet koordinaattijärjestelmistä johtuvia heittoja. Nykyään käytössä olevan ETRS-koordinaattijärjestelmän myötä niitäkään ei ole enää tullut vastaan.”
HOMMAT PAKETTIIN
Vaala-Muhos projekti on nyt saatu onnistuneesti päätökseen ja kiskojen päät yhdistettiin 6.10. ”Radan loppuun on tulossa vielä pieni perusparannus, mutta päällysrakenteiden osalta kaikki on kunnossa”, Janne kertoo.