fbpx

Novatronin koneohjaus -työnjohtajien toinen käsi

30 marraskuun, 2019

Novatronin asiakas, Pimara Oy on vuonna 2003 perustettu kuljetukseen, kunnossapitoon ja maanrakennukseen erikoistunut yritys. Kävimme kesällä tapaamassa heitä Tampereen Sarankulman työmaalla, jossa heillä oli käynnissä kaukolämmön saneeraus.

Pimara Oy

Maanrakentamiseen Pimara alkoi panostamaan vuonna 2014 ja tänä päivänä konsernin 200 työntekijästä 60 on maanrakennuspuolella. Työnjohtajia maanrakennuksessa toimii neljä. Kaivinkoneita heillä on 14, joista seitsemässä on Novatronin koneohjaus.

Pimara on keskittynyt tekemään infra-urakoita kunnille ja kaupungeille sekä rakennusten maanrakennus- ja pihatöitä rakennusyhtiöille Haastatteluhetkellä käynnissä olevia urakoita olivat muun muassa Roukon yhtenäiskoulun maanrakennus- ja pihatyöurakka Valkeakoskella, kaukolämpöurakan maatyöt Tampereen Sarankulmassa, Pilkington Automotive Finland Oy:n rakennuslaajennuksen ja pysäköintialueen maanrakennus- ja pihatyöurakka sekä Scania-keskuksen maanrakennus- ja pihatyöurakka Pirkkalassa. Lisäksi työn alla oli useita pienempiä maanrakennusurakoita.

Kaukolämmön saneerauksessa Sarankulmassa tehdään 1.2 kilometriä uutta kaukolämpölinjaa samalla poistaen vanhaa linjaa. Urakka alkoi toukokuussa 2019 ja päättyi syyskuussa 2019. Tämän jutun haastatteluhetkellä hankkeella oli parhaillaan käynnissä lämpöputkikanaalin kaivuu -ja täyttötyöt. Lisäksi samanaikaisesti osuudelle perusparannettiin kevyen liikenteen väylää, sekä rakennettiin Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n tilaama viemärilinja, joka kulkee kaukolämpötyömaan lävitse. Tämä kaikki päätettiin tehdä samanaikaisesti, ettei liikenteelle aiheudu liikaa ylimääräistä häiriötä.


Sarankulman kaukolämmön saneerauksessa Pimara teki maatyöt 1.2 kilometrille uutta kaukolämpölinjaa.

”Parhaat työvälineet kaivurikuskeille”

Pimara aloitti yhteistyön Novatronin kanssa heti päättäessään panostaa koneohjaukseen. Päätös investoida järjestelmiin lähti yrityksen halusta olla kehityksessä mukana ja tarjota työntekijöillensä parhaat työkalut. Ensimmäiset järjestelmät Pimara hankki vuonna 2017 ja kahden vuoden yhteistyön aikana Novatronin järjestelmiä on hankittu yhteensä seitsemän: Kuusi 3D-koneohjausjärjestelmää sekä yksi 2D-järjestelmä 3D-valmiudella. Järjestelmän hankinnassa Novatron oli selvä valinta kaivinkoneenkuljettajilta saadun palautteen, paikallisuuden, huolto-organisaation sekä tavoitettavuuden takia. ”Meillä on talossa kokeneita kaivinkoneenkuljettajia, joilla on kokemusta Novatronin koneohjausjärjestelmästä. Siten ei ollut tarvetta ottaa käyttöön muita vastaavia järjestelmiä. Halusimme tarjota parasta kaivurikuskeille”-Petteri kertoo.

Koneohjausta Pimara hyödyntää niin rakennusten maa- ja pohjarakentamisessa kuin infrarakentamisessakin. ”Maanleikkuu, anturapohjat, salaojat, rakennekerrokset, kaikki tarkkuutta vaativat työt”. Petteri luettelee. Suurin vaikuttava tekijä siinä, missä urakoissa järjestelmää käytetään, on hankkeen laajuus, sekä esimerkiksi kuinka paljon urakassa on mitattavia objekteja ja pintoja. Siksi Pimaran työmaista esimerkiksi Sarankulmassa ja Valkeakosken Roukossa koneohjaus on ehdoton. ”Roukon koulun pohjien rakentamisessa ilman 3D-paikannusta homma olisi hitaampaa. Lisäksi mittatarkkuutta vaaditaan oikeassa korossa pysymiseen, jonka vuoksi 3D-koneohjausta kannattaa pohjien teossakin hyödyntää” Petteri valaisee. Koneohjausmallit järjestelmiin tilataan ulkopuoliselta yritykseltä. Pimara itse hyödyntää 3D-koppi Oy:n palveluita, joka suunnitelmien pohjalta luo mallit ja vie ne suoraan Novatronin FTP-palvelimelle tai pilvipalveluun.


Pimaran kaksi työnjohtajaa Petteri Ukonjärvi ja Toni Lesonen Sarankulman Kaukolämpösaneerauksen työmaalla

Työnjohtajien toinen käsi

Novatronin koneohjaus on nykyään Pimaran työnjohtajien toinen käsi. Tonin aloittaessa Pimaralla marraskuussa 2018 koneohjaus ei ollut hänelle tuttua maanrakennustaustasta huolimatta. ” Suurin huomio Novatronissa minulle oli se, että olette erittäin helposti lähestyttävä yritys ja kaikki kaivurikuskeista lähtien voivat olla teihin yhteydessä” hän kiittelee.  Petteri komppaa Tonia ja kehuu etenkin Novatronin myynnin Janne Mäihäniemiä, jonka saa aina kiinni: ”Asennusajat pystytään sopimaan joustavasti ja Janne myös säännöllisesti kyselee kuulumisia”.

Tonin ja Petterin näkökulmasta koneohjauksen suurimmat hyödyt ovat mittamiehen resurssien käyttö tuottavampiin hommiin, kustannustehokkuus ja työn tehostuminen, kuten muun muassa liikakaivuun välttäminen: ”Koneohjauksen avulla resursseja vapautuu ja työmaat edistyvät nopeammin”. Toni tiivistää.

Työnjohdon näkökulmasta tärkeimmät ominaisuudet Novatronin koneohjausjärjestelmissä ovat tiedonkulku ja yhteensopivuus. ”Minuutissa pystyt heittämään uutta kuvaa suunnittelijalta järjestelmään”, Toni kertoo. Niin työnjohtaja kuin kaivurikuski näkee kaikki tarvitsemansa asiat kerralla, sekä mitä työvaiheita on tulossa.  Lisäksi positiivisena yllätyksenä uusina käyttäjinä heille tuli järjestelmästä löytyvät varoituskartat olemassa olevista kaapelilinjoista sekä se, että viivamallia pystyy myös itse tekemään. ”Jos kaivurikuski huomaa, ettei voi tehdä täysin mallin mukaan, kuski voi ottaa itse pisteen kyseisestä kohdasta ja luoda mallin itse”- Toni kuvailee.

xsite varoituskartta
Olemassa olevista kaapelilinjoista löytyvä varoituskarttaominaisuus on Tonin ja Petterin
mieleen, koska monissa kohteissa on paljon olemassa olevaa, varottavaa tekniikkaa.

Jaa artikkeli:

Ota yhteyttä

  • Lomake tallentaa tietoja sivuston tietokantaan. Voit lukea kuinka käsittelemme tallennettuja tietoja tietosuojaselosteestamme.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.