Novatronin tekninen tuki aina lähellä
31 toukokuun, 2020
Novatronin teknisen tuen tarina sai alkunsa vuonna 2008, kun silloisen huolto-organisaation kaveriksi haluttiin kehittää nopeampi ja joustavampi tapa tukea asiakkaita. Kun 3D -koneohjausjärjestelmät alkoivat yleistymään vuonna 2007, asiakkailla heräsi uusia, teknisempiä kysymyksiä, esimerkiksi koordinaattijärjestelmistä ja suunnittelijoiden tekemistä malleista. Auttaakseen asiakaskuntaa uusien kysymysten äärellä ja saamaan kaiken hyödyn irti järjestelmästä, Novatron perusti teknisen tuen, jota jotku myös kutsuvat etätueksi. ”Olimme ensimmäinen yritys Suomessa joka tarjosi 3D -koneohjausjärjestelmiä ja sitä myöten myös tukea niihin. 3D -järjestelmien yleistyessä halusimme auttaa asiakkaitamme saamaan kaiken hyödyn irti järjestelmistä mahdollisimman helposti. Ratkaisuna tähän oli etätuki. Ajan myötä tukemme toimintaa on kehitetty ja henkilökuntaa lisätty, mistä olemmekin saaneet paljon kiitosta niin asiakkailta kuin yhteistyökumppaneilta. Näistä syistä etätukemme on monien huulilla”, kertoo Novatronin asiakaspalvelu -ja henkilöstöjohtaja Tomi Mahkonen.
Korvat auki asiakkaaseen päin
” 3D-maailmassa kaikkia ominaisuuksia ei voi millään sisäistää kerralla. Yleisimpiä yhteydenottoja ovat erilaiset käyttöopastuksen tarpeet. Esimerkiksi putkilinjan tai pintamallin luominen järjestelmällä.”
Etätuki on Novatronin asiakasrajapinnassa toimiva tiimi, jonka tehtävänä on tukea Novatronin asiakkaita vianhaku-, korjaus- ja koulutustoimenpiteissä. Etätukipalvelun avulla saadaan minimoitua käyttökatkokset ja huoltomiehen käynnit työmaalla. Novatronin järjestelmäasennuksiin kuuluu asentajan pitämä käyttökoulutus, joka kattaa järjestelmän perustoiminnot. Kun järjestelmä otetaan työmaalla käyttöön, on etätuki helpoin ja nopein tapa saada lisäopastusta. ”3D-koneohjausjärjestelmät sisältävät paljon ominaisuuksia, eikä kaikkia ominaisuuksia voi millään sisäistää kerralla. Yleisimpiä yhteydenottoja ovatkin erilaiset käyttöopastuksen tarpeet. Esimerkiksi putkilinjan tai pintamallin luominen järjestelmällä.”, kertoo Novatronin etätuen tiiminvetäjä, järjestelmäasiantuntija Edward Manninen. Etäyhteyden avulla Novatronin järjestelmäasiantuntija pääsee kiinni asiakkaan järjestelmään. Kun yhteys on muodostettu, järjestelmäasiantuntija näkee omalta päätteeltään asiakkaalla olevan näkymän reaaliajassa ja voi opastaa häntä.
Asiakkaan soittaessa etätukeen, järjestelmäasiantuntijat pääsevät kiinni asiakkaan järjestelmään ja voivat antaa opastusta reaaliajassa. Kuvassa etätuen tiiminvetäjä Edward Manninen
Etätuki toimii apuna myös ohjelmistopäivityksissä. Infra-ala kehittyy jatkuvasti, ja kentältä tulee paljon toivomuksia erilaisista ominaisuuksista, joita voidaan toteuttaa nopeallakin aikataululla. Tästä syystä ohjelmistopäivityksiä tulee tietyllä syklillä, ja etätuen kautta päivitykset saadaan nopeasti asiakkaalle. ”Asiakkaat haluavat päästä kokeilemaan ominaisuuksia ja me haluamme, että asiakas pystyy tekemään työnsä entistä tehokkaammin ja vaivattomammin. Etäyhteyden avulla päivitykset voidaan tehdä etänä ilman, että siitä aiheutuu haittaa kuskille tai työmaalle”, Mahkonen toteaa.
Etätuki mukana myös työmaan hallinnassa
Konekuskit eivät ole ainoita, jotka hyötyvät etätuesta. Yhteydenottoja tulee myös työmaiden mittaushenkilöstöltä koskien aineistomuotoja tai suunnittelijoiden tekemiä malleja. Näissä tapauksissa Novatronin tietomalliasiantuntijat selvittävät, onko työsuunnitelmat toteutettu oikein, ja ohjeistavat suunnittelijoita tarvittavissa muokkauksissa, jotta työmaat saadaan vietyä onnellisesti maaliin ilman turhia odotusaikoja.
Tukea myös läheltä, ympäri Suomen
Siinä missä etätuki antaa opastusta ja pystyy ratkaisemaan ongelmia etänä, koko suomen kattava kenttähuolto-organisaatiomme palvelee asiakkaita pelipaikalla. ”Haluamme palvella asiakkaitamme valtakunnallisesti myös paikan päällä. Tästä syystä panostamme voimakkaasti asiakaspalveluumme ja sen saatavuuteen. Omien asentajiemme lisäksi, meillä on viisi valtuutettua sopimushuoltoliikettä ympäri Suomen.” Mahkonen kertoo.
Tavoitat etätuen arkisin klo. 08-16 välisenä aikana soittamalla numeroon 03 357 2640.
Mikko Paasikoski on yksi Novatronin teknisen tuen järjestelmäasiantuntijoista.Hänet ja hänen kollegansa
tavoitat numerosta 03-357 2640