fbpx

Blogi: Älykäs koneohjaus tehostaa maanrakennusta

20 helmikuun, 2017

Digitalisaatio ja älykäs koneohjaus parantavat rakentamisen tuottavuutta ja laatua niin jättihankkeissa kuin omakotitalotyömailla.

Suomessa infrarakentamisen digitalisaatio on maailman kärkeä. Ei vielä yleisyydessä vaan siinä, miten mallipohjaista tuotantoa hyödynnetään eri hankevaiheissa. Älykkäillä koneohjausjärjestelmillä varustetut työkoneet muodostavat tärkeän linkin työmaatoimintojen ketjussa ja rakentamisen tehostamisessa”, kertoo Novatron Oy:n myyntipäällikkö Harri Virtanen.

Tietomalliasiantuntija Petteri Palviainen ja Myyntipäällikkö Harri Virtanen

Työkoneiden mittausjärjestelmiä ja digitaalisen infrarakentamisen asiantuntijapalveluita tarjoava NovatronOy on mukana kehittämässä infrarakentamisen standardeja ja toimintatapoja Suomessa muun muassa BuildingSMART Finland -yhteistyöfoorumilla. Kuvassa tietomalliasiantuntija Petteri Palviainen (vas.) ja myyntipäällikkö Harri Virtanen.


 
Kotimainen Novatron on älykkään koneohjauksen edelläkävijä. Se suunnittelee, valmistaa ja toimittaa koneohjausjärjestelmiä maarakennustyökoneisiin 25 vuoden kokemuksella Pirkkalassa sekä tarjoaa koulutusta tietomallityömaille koko Suomessa. Työkoneen mittaavien antureiden, satelliittipaikannuksen ja tietokonelaitteiston avulla kuljettaja pystyy hyödyntämään suunnittelusta tulleita digitaalisia tietomalleja omassa työssään.
”Tiedon jakamisella avoimessa muodossa työmaatoimijoiden kesken on valtava merkitys tuottavuudelle. Jos vaikka kuljettaja törmää yllättäen putkilinjaan, hän mittaa ja valokuvaa kohdan ja lähettää siitä tiedot pilvipalvelun kautta suunnittelijalle, joka tekee tarvittavat muutokset suunnitelmiin. Muutossuunnitelma on takaisin työkoneessa parhaimmillaan kymmenessä minuutissa putken löytymisestä. Paikan päälle ei välttämättä tarvita mittamiestä tai työnjohtoa”, selvittää yhtiön tietomalliasiantuntija Petteri Palviainen.

EROON HUKKATYÖSTÄ

Älykäs koneohjaus lisää tuottavuutta myös poistamalla hukkatyötä. Kuljettaja näkee kolmiulotteisesta tietomallista koneen näyttöruudulla, kuinka paljon mistäkin kohtaa on kaivettava. Samalla paranee laatu, ja hankalatkin kohteet saadaan kerralla kuntoon. Materiaalihukka vähenee, läpimenoaika lyhenee, työturvallisuus paranee ja toiminnan joustavuus kasvaa. ”Lisäksi olemme panostaneet käyttäjämukavuuteen ja etätukeen, joka ei jätä kuljettajaa koskaan yksin”, Palviainen painottaa.
 
Artikkelin ensijulkaisu 01/2017 Rakentaminen ja Infra -julkaisussa.

Jaa artikkeli:

Ota yhteyttä

  • Lomake tallentaa tietoja sivuston tietokantaan. Voit lukea kuinka käsittelemme tallennettuja tietoja tietosuojaselosteestamme.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.