fbpx

Blogi: Avoimuus ja yhteensopivuus avaavat ovia

11 helmikuun, 2016

Olemme usein korostaneet, että tuotteemme ovat avoimia ja yhteensopivia. Saamme monesti myös tiedusteluita siitä, mitä nämä asiat tarkoittavat puhuttaessa maanrakennuksen koneohjausjärjestelmistä. Siispä päätimme julkaista aiheesta blogikirjoituksen.

Yhteensopivuus tuo tarkkuutta ja toimintavarmuutta

Satelliittipaikannus on yksi 3D-koneohjaukseen kuuluvista osa-alueista. Koneohjausjärjestelmän ohjelmisto laskee kauhan sijainnin koneen kallistusantureilta ja satelliittipaikantimilta saadun mittaustiedon perusteella. Kun paikannusteknologia toimii kuten pitääkin, kuljettajan ei tarvitse kiinnittää siihen juurikaan huomiota. Riittää kun seuraa, että näyttöruudulla paikannuksen tilasta kertova indikaattori palaa vihreänä.

Paikannuksesta puhuttaessa yhteensopivuus tarkoittaa sitä, että Novatronin 3D-järjestelmän taustalla toimiva RTK-GNSS-paikannuslaite voi olla lähes minkämerkkinen tahansa. Markkinoilla on monia paikannuslaitteiden valmistajia, jotka panostavat tuotekehitykseensä kilpaillessaan muun muassa laitteidensa mittaustarkkuudessa.

– Yhteensopivuuden ansiosta voimme aina tarjota asiakkaillemme markkinoiden parasta paikannusteknologiaa merkistä riippumatta, kommentoi Novatronilla laitteistokehityksestä vastaava Mikko Vesanen.

– Teemme jatkuvasti järjestelmätestauksia kaivinkoneella kenttäolosuhteissa, kertoo Novatronin laadunvarmistustiimin vetäjä Sami Lindgren.

– Testeissä käytämme eri valmistajien paikannuslaitteita ja tarkkailemme erityisesti mittaustarkkuutta ja toimintavarmuutta. Nykyinen käytössä oleva ratkaisu on osoittautunut erinomaiseksi molemmilla osa-alueilla, Lindgren jatkaa.

Kun asiakas valitsee Novatronin 3D-koneohjausjärjestelmän, asiakasta ei sidota yhden valmistajan tarjoamiin ratkaisuihin. Tämä erottaa Novatronin muista 3D-järjestelmätoimittajista.

novatron GNSS Novatron koneohjausjärjestelmät ovat yhteensopivia kaikkien tunnettujen RTK-GNSS-paikantimien kanssa. Siksi voimme käyttää aina parasta saatavilla olevaa paikannusteknologiaa.

Avoimuus antaa mahdollisuuksia

Toinen 3D-koneohjaukseen keskeisesti kuuluva osa-alue on mallinnus. 3D-koneohjattu työmaa vaatii koneohjausjärjestelmään syötettävät mallikuvat. Suomen infraprojekteihin kaavaillun Inframodel 3 -tiedonsiirtoformaatin vielä tehdessä tuloaan, käytössä olevia tiedostoformaatteja on lukuisia erilaisia riippuen projektien tilaus- ja suunnittelukäytännöistä.

-3D-järjestelmämme tukee yleisimpiä avoimia tiedostoformaatteja, kertoo Teemu Virtanen Novatronin teknisestä tuesta. Mallikuvat voidaan siirtää koneohjausjärjestelmään suoraan mittausohjelmistosta ilman formaatin muunnoksia. Erillistä toimistolla käytettävää tietokoneohjelmaa ei tarvita mallien muokkaamiseen, ja ylimääräinen työvaihe jää näin ollen kokonaan pois.

Avoimuus tarjoaa urakoitsijoille mahdollisuuden työskennellä useiden eri pääurakoitsijoiden projekteissa. Yhteensopivuusongelmilta vältytään, kun koneohjausjärjestelmä osaa lukea yleisimmin käytettyjä tiedostoformaatteja, kuten DXF- ja XML-kuvia.

Suomessa infrahankkeissa on tarkoitus vähitellen siirtyä uuden Inframodel 3 -tiedonsiirtoformaatin käyttöön. Kun useiden eri tahojen yhteistyössä kehittämän formaatin käyttö yleistyy, avoimuus ja yhteensopivuus ottavat suuren harppauksen eteenpäin. Tässä kehityksessä myös Novatron on vahvasti mukana!

Novatron tiedostoformaatit Tuki Suomessa yleisimmin käytetyille tiedostoformaateille antaa asiakkaalle mahdollisuuden työskennellä useiden eri pääurakoitsijoiden projekteissa ilman yhteensopivuusongelmia. Avoimuus ei silti tarkoita, että käytettävyydestä pitäisi tinkiä. Järjestelmä yhdistelee ja näyttää mallit eri formaateista ja lähteistä konekuljettajan käytettäväksi.

Jaa artikkeli:

Ota yhteyttä

  • Lomake tallentaa tietoja sivuston tietokantaan. Voit lukea kuinka käsittelemme tallennettuja tietoja tietosuojaselosteestamme.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.