Blogi: Huolto ja tuki, MADE IN FINLAND

tammikuu 30, 2015

Mitä tehdä kun tarvitset apua mallien lataamisessa tai järjestelmän koordinaatiston muuttamisessa? Miten se uuden kauhan kalibrointi menikään? Mites tällä Easy Digillä tehtiinkään kaato? Entä jos kolautit laservastaanottimesi rikki? Ei hätää, sillä Novatronin huolto-organisaatio auttaa tilanteessa kuin tilanteessa!
 

Tällä kertaa esittelyssä huolto-organisaatiomme. Tuttavallisemmin huolto ja tuki.

Tällä kertaa esittelyssä huolto-organisaatiomme. Tuttavallisemmin huolto ja tuki.


 
Yrityksemme ulospäin näkyvin osasto lienee huolto-organisaatiomme, joka vastaa muun muassa koneohjausjärjestelmien asennuksista, huolloista, etätuesta sekä käyttökoulutuksista. Huolto-organisaation toiminnoista vastaa huoltopäällikkömme Tomi Mahkonen.
Tomin ura alkoi Novatronilla jo kymmenen vuotta sitten. – Aloitin Novatronilla tuotanto- ja asennustehtävissä, josta siirryin huoltopäällikön tehtäviin. Tässä tehtävässä olen toiminut noin yhdeksän vuoden ajan.
– Yleisimmät huoltotoimenpiteet, jotka tarvitsevat huoltomiehen läsnäolon, ovat tapauksia joissa esimerkiksi anturikaapeli on jäänyt kiinni johonkin ja rikkoontunut. Silloin lähetämme huoltomiehen matkaan mahdollisimman nopealla aikataululla. Yleensä huoltomies on paikalla 24-tunnin kuluessa huoltopyynnöstä. Mottomme on, että se mitä luvataan myös pidetään, Mahkonen summaa.
 
Huoltopäällikkö Tomi Mahkonen aikatauluttamassa huoltoja. Kartta on monesti avuksi, kun etsitään kohdetta lähimpänä olevaa huoltomiestä.

Huoltopäällikkö Tomi Mahkonen aikatauluttamassa huoltoja. Kartta on monesti avuksi, kun etsitään kohdetta lähimpänä olevaa huoltomiestä.


 

Huollot ja asennukset ympäri Suomen

Vaikka toimipisteitä on vain Pirkkalassa ja Oulussa, huolto- ja asennuspalvelumme kattavat koko Suomen.
– Oma huoltohenkilökuntamme toimii Pirkkalan pääkonttorilta käsin ja liikkuvat lähinnä Etelä-Suomen alueella. Muualla Suomessa huolloista ja asennuksista vastaa sopimusasentajien verkosto, joten huolto-organisaatiomme kattaa koko Suomen. Kaikki sopimusasentajamme saavat järjestelmiin käyttö- ja asennuskoulutuksen, joten vaikka asennusauton kyljessä ei lue Novatron, on palvelu ja osaaminen ammattitaitoista, Mahkonen kertoo.

Etätuki auttaa ja opastaa

Tukipalveluiden tarkoitus on antaa asiakkaille opastusta järjestelmien käytössä sekä ratkaista mahdolliset ongelmatilanteet ilman, että asiakkaan tarvitsee odottaa huoltomiehen saapumista työmaalle. Xsite® LINK ja Xsite® PRO -järjestelmillä on mahdollista ottaa etäyhteys huoltokeskukseemme. Tällöin tukihenkilömme pystyvät hallitsemaan järjestelmää toimistolta käsin ja käytön opastaminen sekä mahdollinen viankorjaus voidaan suorittaa helposti ja tehokkaasti. Etäyhteyden avulla voidaan tehdä tarvittaessa myös järjestelmien ohjelmistopäivityksiä.
 

Edward Manninen opastamassa konekuskia ja mittamiestä tarkastamaan järjestelmän tarkkuutta mittapisteellä etäyhteyden kautta. Etäyhteyden ansiosta koneen kuljettaja näkee tuen tekemät toiminnot laitteensa näytöltä ja opastus toimii puhelimitse.

Edward Manninen opastamassa konekuskia ja mittamiestä tarkastamaan järjestelmän tarkkuutta mittapisteellä etäyhteyden kautta. Etäyhteyden ansiosta koneen kuljettaja näkee tuen tekemät toiminnot laitteensa näytöltä ja opastus toimii puhelimitse.


 
Suuri osa tuen yhteydenotoista koskee opastusta järjestelmän käytössä. – Aliurakoitsijat ottavat meihin usein yhteyttä kun he vaihtavat työmaata, koska työskentelytavat ovat monesti työmaakohtaisia. Toisilla työmailla käytetään linja-aineistoja ja toisilla pintamalleja. Kuski ei ole välttämättä tottunut työskentelemään käytössä olevan aineiston kanssa. Työmaasta riippuen voi olla, että myös järjestelmän asetuksia pitää muuttaa. Näissä tilanteissa etäyhteys on loistava. Kuski näkee tehdyt toimenpiteet näytöltään, jolloin opetuskin on helpompaa, kertoo 3D-asiantuntija Teemu Virtanen.
– Etätuki mahdollistaa myös ensikäyttökoulutukset. Yleensä asentajat antavat tämän koulutuksen asennuksen yhteydessä. Koneohjausjärjestelmä kuitenkin asennetaan monesti konemyyjän tiloissa, eikä koneen omistaja ole tuolloin paikalla. Tällöin koulutus annetaan etäyhteyden avulla.
Koneenkuljettajat eivät ole ainoita, jotka hyötyvät etätuesta. – Saamme yhteydenottoja usein myös mittamiehiltä. Nämä kyselyt koskevat yleensä koneohjausjärjestelmään syötettävien aineistojen tiedostoformaatteja, Virtanen jatkaa.
 
Käyttöapu ei vaadi etäyhteyttä. Kuvassa Teemu Virtanen opastamassa puhelimitse asiakkaalle miten Xsite® EASY:llä kalibroidaan kauha. Homma käy helposti, kun huoneesta löytyy tarkoitusta varten oma laite.

Käyttöapu ei vaadi etäyhteyttä. Kuvassa Teemu Virtanen opastamassa puhelimitse asiakkaalle miten Xsite® EASY:llä kalibroidaan kauha. Homma käy helposti, kun huoneesta löytyy tarkoitusta varten oma laite.


 
Etäyhteyden avulla voidaan suorittaa myös vianhakua. Useissa tapauksissa huoltomies tietää jo paikalle tullessaan miten pitää toimia, koska vianhaku on jo suoritettu etäyhteydellä. Tämä lyhentää huoltoaikaa merkittävästi.
Vuoden 2014 syksyllä tehdyssä asiakastyytyväisyyskyselyssä huolto-organisaatiomme sai asiakkailtamme ansaittua kiitosta, eikä suotta. Tilastojemme mukaan jopa 91 % 3D-järjestelmiin kohdistuvista tukitapahtumista ratkaistaan etätuen avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että vain 9 % tapauksissa paikalle lähettiin huoltomies.

Jaa artikkeli:

Ota yhteyttä

  • Lomake tallentaa tietoja sivuston tietokantaan. Voit lukea kuinka käsittelemme tallennettuja tietoja tietosuojaselosteestamme.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.