Luotettavaa palvelua läpi Suomen
25 tammikuun, 2021
Mitä tehdä, kun tarvitsen apua mallien tarkistuksessa tai järjestelmän koordinaatiston muuttamisessa? Mitä jos tarvitsen huoltomiestä paikalle? Miten se uuden kauhan kalibrointi menikään? Ei hätää, sillä Novatronin asiakaspalvelu on aina lähellä!
Asennukset ja huollot ympäri Suomen
Novatronin asennus- ja huolto-organisaatio on saanut paljon kiitosta sen luotettavuudesta sekä tavoitettavuudesta. ”Teiltä saa aina jonkun kiinni” on yleinen palaute minkä kuulemme. ”Yksi Novatronin ydinarvoista on yhteisöllisyys, eli teemme aina töitä yhtenä joukkueena asiakkaan hyväksi. Siitä syystä olemme rakentaneet organisaatiomme niin, että meiltä tavoittaa aina jonkun”, summaa Novatronin asiakaspalvelu- ja henkilöstöjohtaja Tomi Mahkonen.
Tomin johtamaan asiakaspalveluorganisaatioon kuuluu Novatronin asennus- ja huoltotiimi, joka vastaa myytyjen koneohjausjärjestelmien asennuksista sekä huolloista. Omia kenttäasentajia Novatronilla on 8, ja lisäksi sopimushuoltoa löytyy eri paikkakunnilta. Tomi itse on työskennellyt Novatronilla yli 15 vuotta, ja on ollut alusta asti kehittämässä Novatronin asennus- ja huolto-organisaatiota niin huoltomiehenä, kuin nyt myöhemmin esimiehen roolissa. ”Asentajien sijainnit on määritelty niin, että he pääsevät tarvittaessa mahdollisimman nopeasti asiakkaan luo, oli asiakas Utsjoella tai Helsingissä”, -Tomi kertoo.
Novatronin huoltokoordinaattorit Pasi Halme, Jaakko Puurunen, Akipekka Heikkilä sekä asiakaspalvelu- ja henkilöstöjohtaja Tomi Mahkonen (toinen oikealta) Pirkkalan asennushallin edessä.
Ammattitaitoinen asennus- ja huoltoverkosto
Asennus- ja huoltotiimin vetäjänä toimii Jaakko Puurunen, joka on itse työskennellyt Novatronilla kahdeksan vuotta, joista viisi ensimmäistä vuotta kenttäasentajan tehtävissä. ”Koneohjausjärjestelmät ovat tärkeässä roolissa maanrakentajan päivittäisessä työssä ja meidän tehtävä on huolehtia, että järjestelmät ovat ammattitaitoisesti asennettu ja huollettu. Niin asennus- kuin huoltotehtäviä organisoi Novatronilla kolmen huoltokoordinaattorin tiimi, johon kuuluu Pasi Halme, Akipekka Heikkilä sekä Puurunen itse.
Ensimmäisen kosketuksen asennus- ja huoltotiimiin maanrakentaja saa ostaessaan järjestelmän. Novatronin myynti tekee järjestelmästä asennuspyynnön Novatronin huoltokoordinaattoreille, ja koordinaattorit aikatauluttavat asennuksen asiakkaan toiveiden mukaisesti ja varmistavat asentajan paikalle. Koneohjausjärjestelmien asennukset suoritetaan asiakkaan haluamassa paikassa keliolosuhteet huomioiden. Yleisin asennuspaikka on konemyyjien tilat tai asiakkaan oma halli. Novatronilta löytyy myös omat asennushallit Pirkkalasta ja Oulusta, joissa asennukset voidaan suorittaa. Pirkkalassa on kuusi konepaikkaa, ja tarvittaessa sisälle mahtuu myös isomman kokoluokan maanrakennuskoneita. Oulun asennushalliin mahtuu yksi kone kerrallaan. ”Tilojen hyödyntäminen asennuksessa on asiakkaalle maksutonta”, Mahkonen valaisee.
Järjestelmäasennuksen yhteydessä asentaja antaa käyttökoulutuksen, jolloin konekuski pystyy ottamaan järjestelmän heti työmaalla käyttöönsä. Lisäksi koulutusta antaa tarvittaessa myös Novatronin tekninen tuki, joka opastaa etänä koneen siirtyessä työmaalle.
Koneohjausjärjestelmän asennus käynnissä. Useimmiten asennukset suoritetaan konemyyjien tiloissa, josta kone lähtee suoraan asiakkaalle.
Joustavaa palvelua
Koneohjausjärjestelmiä hyödynnetään monesti erittäin haastavissa olosuhteissa, jonka seurauksena ne vaativat joskus myös huoltoa. Suurin osa tukipyynnöistä huollolle tulee Novatronin teknisen tuen kautta, jonne asiakas on ensimmäisenä soittanut. Teknisessä tuessa järjestelmäasiantuntija tekee vianhaun etänä, ja siirtää sen Novatronin asennus- ja huoltotiimille mikäli ongelma ei ole ratkennut. Huoltokoordinaattori selvittää tarkemman huollon tarpeen ja sopii asiakkaan kanssa, miten edetään. ”Näissä mennään täysin asiakkaan toiveiden mukaan”, Puurunen kertoo. ”On myös tilanteita, joissa asiakas tunnistaa heti fyysisen huollon tarpeen, esimerkiksi kaapelivaurion. Silloin hän soittaa suoraan meille. Me joko lähetämme varaosan, tai varmistamme huoltomiehen paikalle”, Puurunen jatkaa.
Palautteen saaminen asiakkaalta on tärkeää
Novatronin asennus- ja huoltotiimi on tärkeässä asemassa myös asiakaspalvelun kehittymisen kannalta. Reklamaatiot sekä palautteet tulevat pääasiallisesti Novatronille myyjien, asentajien tai teknisen tuen kautta. Kaikki reklamaatiot ja palautteet käsitellään ja käydään läpi asiaan liittyvien henkilöiden kanssa. ”Haluamme koko ajan kehittää toimintaamme, minkä johdosta arvostamme meille annettuja palautteita niin palveluista kuin tuotteista. Asiakkaiden antama palaute auttaa meitä kehittymään entistä paremmiksi.” Puurunen toteaa.