Home › Rail Baltica -megahankkeen rakentaminen avaa raideyhteyden Eurooppaan 12.5.2025 LinkedIn Twitter Facebook Rail Baltica -megahankkeen rakentaminen avaa raideyhteyden Eurooppaan Viime vuosina Baltian maat ovat ottaneet suuria harppauksia digitalisaation suhteen monilla aloilla. Esimerkiksi Viroa juhlitaan maailman edistyneimpänä digitaalisena yhteiskuntana erittäin digitaalisten viranomaispalvelujensa ansiosta. Koska lukuisat paikalliset maanrakentajat työskentelevät myös Suomessa, kynnys ryhtyä käyttämään edistyksellistä pohjoismaista infrarakentamisen teknologiaa on matala. Tähän mennessä virolaisten yrittäjien käyttäjäpalaute on ollut erittäin positiivista – suomalainen Xsite on luotettava ja toimii ääriolosuhteissa. Infratugi OÜ:n toimitusjohtaja Tõnis Vään on tyytyväinen voidessaan tarjota luotettavia pohjoismaisia digitaalisia maarakennusratkaisuja Viron markkinoilla. ”Olen edustanut Xsite-koneohjausjärjestelmiä Virossa vuodesta 2021 lähtien. Tällä hetkellä meillä on kymmeniä järjestelmiä töissä ympäri maata, suurista infrarakennustyömaista tavallisimpiin maaseudun työmaihin”, hän kertoo. Rail Baltican työmaalla työskentelee tällä hetkellä neljä Verstonin kaivinkonetta, jotka käyttävät Xsite PRO 3D -koneohjausjärjestelmiä. ”Xsite-koneohjausjärjestelmiä voi valita tarpeiden mukaan. Virossa yleisin järjestelmä kaivinkoneille on tällä hetkellä Xsite PRO 3D LANDNOVA X -ohjelmistolla, 90 % asiakkaista käyttää tätä. On myös joitakin Xsite PRO 2D -järjestelmiä EL3-laservastaanottimilla, jotka voidaan helposti päivittää täydellisiksi Xsite 3D -järjestelmiksi”, Vään kertoo. ”Kun asiakas päättää päivittää Xsite PRO 2D -järjestelmänsä kattavampaan Xsite PRO 3D -järjestelmään, se on helppoa: mitään 2D-laitteistokomponentteja ei tarvitse vaihtaa – tarvitaan vain satelliittipaikannuslaitteisto, lisenssit ja ohjelmistopäivitys”, Vään kertoo. ”Lisäksi Xsite-järjestelmät ovat erittäin loogisia ja helppokäyttöisiä. Ei tarvitse olla insinööri tai käydä teknistä koulutusta, jotta osaa käyttää järjestelmää muutamassa minuutissa”, hän lisää. ”Jos koneen kuljettaja on aloittelija, joka aloittaa Xsite-järjestelmän käytön, etäohjaustyökalu tuo lisämukavuutta. Se mahdollistaa sen, että paikallinen Xsite-jälleenmyyjä ja palveluntarjoaja voi tukea ja auttaa heitä suoraan järjestelmän näytöllä”, Vään kertoo. ”Xsite-järjestelmät ovat erittäin loogisia ja helppokäyttöisiä. Ei tarvitse olla insinööri tai käydä teknistä koulutusta, jotta osaa käyttää järjestelmää muutamassa minuutissa”, sanoo Infratugi OÜ:n toimitusjohtaja Tõnis Vään. Xsite-järjestelmä mahdollistaa suurten taustapiirustusten käytön ”Xsite-ohjelmisto mahdollistaa suurten taustapiirustusten käytön. Tämä on tärkeää, kun on tarpeen saada parempi yleiskuva kohteesta. Jos operaattorin on käytettävä aktiivisia viivoja, pisteitä ja kohteita, on viisasta käyttää hyvin yksityiskohtaisia piirustuksia”, Vään sanoo. ”Koneen käyttäjä haluaa tyypillisesti suhteellisen pienen näytön, jossa on mahdollisimman paljon tietoa. Tämä tarkoittaa, että koneen ohjausjärjestelmään ladattujen piirustusten ja mallien on oltava ”puhtaita” ja mahdollisimman helppolukuisia. Xsite tarjoaa juuri tämän”, Vään kertoo. ”Palautteen mukaan Xsite-ohjelmisto on yhteensopiva alan yleisimpien tiedostomuotojen kanssa. Mitään erityisiä formaatteja ei tarvitse käyttää, ja tämä säästää paljon aikaa ja vaivaa”, Vään sanoo. Xsite-järjestelmä tukee myös erilaisia Autodesk-ohjelmistoja ja pilvipalveluita, kuten Xsite MANAGE -pilvipalvelua ja Infrakitia. ”Palautteen mukaan Xsite-ohjelmisto on yhteensopiva alan yleisimpien tiedostomuotojen kanssa. Mitään erityisiä ei tarvitse käyttää, ja tämä säästää paljon aikaa ja vaivaa”, Vään sanoo. ”Mielestäni yksi infrastruktuurin tärkeimmistä kehityssuunnista on pilvipalveluiden käyttö”, Vään sanoo. ”Ei ole tehokasta käyttää työmailla USB-tikkuja projektien lataamiseen koneiden 3D-järjestelmiin, varsinkin jos kyse on suurista työmaista, joissa on paljon koneita ja pitkät välimatkat. Pilvipalveluiden käyttö voi olla hyvin eritasoista. Suosittelen ehdottomasti käyttämään sitä vähintäänkin rakennuspiirustusten ja mallien lataamiseen koneisiin”, Vään toteaa. Rail Baltica on Viron yhteys Eurooppaan Syyskuussa 2024 Verston Eesti OÜ, Verston Groupin tytäryhtio Virossa ja Euroopan johtava kestävän infrastruktuurin rakennus- ja kunnossapitoalan toimija, voitti neljännen tarjouskilpailun Rail Baltican osuudesta – tällä kertaa Soodevanhen ja Kangrun välisestä reitistä Raahen kunnassa. Voittava tarjous oli yhteinen insinööritoimisto Järelpinge Inseneribüroo OÜ:n kanssa. Tämä rataosuus on rakentamisen kannalta yksi ainutlaatuisimmista rataosuuksista – ainoa, jolla juna kulkee 55-75 metriä leveässä kaivannossa jopa 10 metriä maanpinnan alapuolella yhteensä viiden kilometrin matkalla. Kaivanto muistuttaa Lasnamäen kanavaa, ja radan molemmin puolin kohoavat luonnon kalkkikiviseinämät. Rata kulkee myös Põrguväljan tien alitse, jonne Verston rakensi jo marraskuussa tekniset järjestelmät ja maasillan. Rail Baltican tämän osuuden toteuttaminen edellyttää erittäin tiivistä yhteistyötä kaikkien hankkeen osapuolten välillä. Nykyaikainen tapa toimia infrastruktuurihankkeessa on avoin rakennustietomallinnus (openBIM). Se sisältää avoimet standardit ja työnkulun, jonka avulla luodaan ja hallinnoidaan kaikkia rakennushankkeeseen liittyviä tietoja. Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrarakentamisen suunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto. Tämä edellyttää openBIM:n, 3D-koneohjausjärjestelmän ja pilvipalvelun käyttöä. Miina Karafin, Verston Eesti OÜ:n Head of Digitalization, kertoo: ”BIM-mallien käyttäminen laajamittaisissa infrastruktuurihankkeissa on välttämätöntä tietojen yhdenmukaisuuden varmistamiseksi, työnkulkujen optimoimiseksi ja sidosryhmien välisen yhteistyön tehostamiseksi. Laadukkaat tiedot, jotka jaetaan suunnittelusta rakentamiseen – jopa jokaista työmaalla olevaa konetta myöten – avaavat uusia mahdollisuuksia alalla. 3D-tietojen ja nykyaikaisten tekniikoiden avulla voimme helposti validoida rakennetut työt, mikä parantaa merkittävästi suunnittelun ja toteutuksen tarkkuutta.” Rail Baltican työmaalla työskentelee tällä hetkellä neljä Verstonin kaivinkonetta, jotka käyttävät Xsite PRO 3D -koneohjausjärjestelmiä. Koneohjausjärjestelmän ja pilvipalvelun yhteentoimivuus mahdollistaa tehokkaan infrarakentamisprojektin. Rail Baltican kaltaisissa suurissa hankkeissa on tärkeää, että koneen kuljettaja näkee ja ymmärtää monimutkaiset piirustukset nopeasti ja helposti. ”Xsiten avulla koneen kuljettaja voi keskittyä täysinpainoisesti työhönsä”, Vään sanoo. ”Nykyaikaisia digitaalisia työkaluja käytettäessä työ sujuu nopeammin ja kestävämmin. Tämä on erittäin tärkeää sekä pienille että suurille infrastruktuurin rakentajille”, Vään toteaa. Rail Baltica on rautatieliikenneinfrastruktuurihanke, jonka tavoitteena on integroida Baltian maat Euroopan rautatieverkkoon. Hankkeeseen kuuluu viisi Euroopan unionin jäsenvaltiota – Puola, Liettua, Latvia, Viro ja välillisesti myös Suomi. Se yhdistää Helsingin, Tallinnan, Pärnun, Riikan, Panevežysin, Kaunasin, Vilnan ja Varsovan.