Novatronilta semi-automaatioratkaisu kaivinkonevalmistajille
29 maaliskuun, 2019
Novatron on kehittänyt tuottavuutta ja työturvallisuutta tehostavan automaatiojärjestelmän kaivinkoneisiin. Järjestelmällä varustetulle kaivinkoneelle voidaan asettaa esimerkiksi turvarajoja, joilla vältetään törmäykset tai muut vahingot. Hytin, puomiston ja kauhan liikeratojen optimointi vähentää niin kaivinkoneen käytön kuin työmaankin kokonaiskustannuksia. Maanrakennusalan digitalisaatio on lähtenyt liikkeelle muita toimialoja hitaammin. Modernien teknologioiden mahdollistamat hyödyt on viimein tunnistettu myös maanrakennuskoneita valmistavissa ja käyttävissä […]
Destia Oy -Tie kohti tietomallipohjaista tuotantoa
22 maaliskuun, 2019
Novatronin maaliskuussa järjestämä Inframallinnuspäivät -seminaari käsitteli nimensä mukaisesti tietomallien hyödyntämistä infrarakentamisessa. Tietomallit ovat tulleet rakennusalalle jäädäkseen ja infrasektori on ohittamassa tietomallien käytössä talonrakennusalan, vaikka asetelma on ollut pitkään päinvastainen. Tampere-taloon kokoontuneet infra-alan ammattilaiset pääsivät seuraamaan esityksiä aihealueen eri kulmista. Kaksipäiväisen tapahtuman avauspäivänä luennoi muun muassa tietomallinnuksen professori Arto Kiviniemi sekä Destian tutkimus- ja kehitysjohtaja Pasi […]
Novatron rakennuttaa jo toiset toimitilat Pirkkalaan – Yli 100 uutta työpaikkaa
18 maaliskuun, 2019
Pirkkalalaisen Novatron Oy:n kasvu on huimaa. Yritys rakennuttaa lyhyen aikavälin sisään jo toiset uudet toimitilansa työntekijämäärän kaksinkertaistuttua parissa vuodessa. Yhtiön nykyiset toimitilat valmistuivat keväällä 2017 ja yritys on jo nyt tehnyt kaupat seuraavien tilojen rakentamisesta. Novatron kehittää ja valmistaa 3D koneohjausjärjestelmiä maanrakennustyökoneisiin ja on alansa huippuosaaja myös Suomen rajojen ulkopuolella. Kuvassa arkkitehtihahmotelma uudesta rakennettavasta toimitilasta. […]
VT 4 parantaminen ja Suomen Tehokaivu Oy – Koneohjausta läpi Suomen
28 helmikuun, 2019
Valtatie 4 on Suomen halki Helsingistä Utsjoelle johtava valtatie. Tie on yksi tärkeimmistä päätieyhteyksistä Suomessa ja pääyhteys Etelä- ja Pohjois-Suomen välillä. VT4 on myös osa Euroopan päätieverkkoon kuuluvaa eurooppatietä E75. Väylä (ent. Liikennevirasto) aloitti tien parannushankkeen vuonna 2017. Hanke sisältää 122km osuuden, välillä Oulu-Kemi. Oulun pohjoispuolella, 15 kilometrin pituisella Kello-Räihänperä -lohkolla yhden kaivinkoneen puikoista löytyy […]
Novatron – Earthmoving Automation
18 helmikuun, 2019
Älykkään koneohjauksen asiantuntija Novatronin uusi slogan on Earthmoving Automation. Kiivaista kasvun vuosista nauttiva yritys keskittyy tulevaisuudessa infrarakentamisen digitalisaatioon muun muassa koneautomaatiota ja robotiikkaa hyödyntäen, joten slogan kuvaa myös yrityksen visiota. Suomalaisella Novatronilla oli valmiit tuotteet maanrakennuskoneiden koneohjaukseen jo muutama vuosi sitten, kun alan yrittäjät vielä empivät uuden teknologian käyttöönottoa. ”Nyt maanrakennusalan digitalisaatio on kovassa vauhdissa. […]
Kuopan kunkku – koneohjauksen käyttö kaivostoiminnassa
29 tammikuun, 2019
Pilvisenä lokakuisena päivänä ajamme ohi Sodankylän ja käännymme tielle, jossa tulee vastaan epätavallisen paljon liikennettä, kun katsoo, kuinka korkealle Lappiin olemme saapuneet. Syy liikenteen vilkkauteen on Kevitsan kaivos, jonne olemme tulleet tapaamaan Novatronin asiakasta, Vainion Jormaa. Jorman yrityksen; Maansiirto Jorma Vainion yksi monesta kaivinkoneista työskentelee kaivoksella 200 metrin syvyydessä. Kevitsan avolouhos Sodankylän yläpuolella otettiin käyttöön […]
Video: Xsite® PRO – Kauhan kalibrointi
22 tammikuun, 2019
Opasvideo kauhan kalibroinnista Xsite® PRO konehjausjärjestelmällä. (LandNova ohjelmisto) Mikäli tarvitset apua tai opastusta, tukemme palvelee numerossa 03 357 2640.
Suomen vanhin rataosuus kohtaa tietomallinnuksen
31 joulukuun, 2018
Pasila-Riihimäki väli on osa suomen pitkää rataverkostoa. Se on Suomen vanhin ja kaikkein vilkkain rataosuus junamäärissä mitattuna. Kyseisellä n. 70 kilometrin rataosuudella kulkevat paikallinen liikenne Helsingistä kohti Riihimäkeä ja Lahtea, kaukoliikenne Tamperetta ja Lahtea kohti sekä rahtiliikenne suomen etelärannikon satamista pohjoiseen päin. Kasvaneiden liikennemäärien vuoksi rataosuus ei nykyisellään palvele niin kuin pitäisi, joka näkyy junaliikenteen […]
Seitsemän myyttiä koneohjauksesta
31 lokakuun, 2018
Tässä tekstissä Novatronin viestintäkoordinaattori Elina käsittelee koneohjauksen yleisimpiä myyttejä, joihin törmäämme viikottain. 3D -koneohjaus on nykypäivää. Vielä kymmenen vuotta sitten ei täysin ymmärretty miten se lopulta muuttaa infra-alaa. Järjestelmien yleistyessä tekniikka on kehittynyt, tieto lisääntynyt ja valtavasti on tullut uutta opittavaa. Tästä syystä tulee helposti myös väärinymmärryksiä siitä, mitä koneohjaus on ja mitä se ei […]
Video: Mitä on OpenBIM?
5 lokakuun, 2018
3D-koneohjauksen myötä tietomallintaminen eli BIM on yleistynyt infrarakentamisessa. Tampereen Raitiotieallianssi on yksi monista, joka on hyödyntänyt BIMiä ratikkahankkeen ensi askelista lähtien. Mutta mitä se OpenBIM sitten tarkoittaa?